Można budować na gruntach klas I-III bez MPZP

Iwo Fisz        05 października 2015        90 komentarzy

Histora zazwyczaj wygląda tak – podejmujesz decyzję, że masz dość mieszkania w bloku. Czas na własny dom. Własny ogród. Własny garaż. Bez zgiełku miasta i hałasującego sąsiada z wiertarką.

Jeździsz z pośrednikami, oglądasz. W końcu kupujesz wymarzoną działkę. Kredyt, notariusz, podatek i inne formalności. Zaczynasz starania o budowę domu.

Kilka miesięcy później otrzymujesz z urzędu decyzję odmowną. Dowiadujesz się, że nie możesz go zbudować, bo Twoja działka obejmuje grunt klasy I-III, na którym nie wolno budować. Dramat.

***

Taki scenariusz (oczywiście, w uproszczeniu), był udziałem wielu osób, którym nowelizacja ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych uniemożliwiła budowę domu jednorodzinnego.

Oczywiście, zmiana art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych dotknęła również wiele innych inwestycji, ale w przypadek domów jednorodzinnych wydaje się być najczęstszy.

***

W poprzednim wpisie Zabudowa na gruntach klas I-III – zmiany pisałem o nowelizacji ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. W tym wpisie nie było jednak odpowiedzi na podstawowe pytani:

  • czy po nowelizacji będzie można budować na gruntach klas I-III?
  • czy do budowy na gruntach klas I-III konieczny będzie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego?

Odpowiedź na te pytania zawierają art. 7 ust. 1, ust. 2 i ust. 2a ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne, wymagającego zgody z art. 7 ust. 2 ustawy, dokonuje się w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, sporządzonym w trybie określonym w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Jeśli zatem zgoda nie jest wymagana, to przeznaczenie gruntu na cele nierolnicze nie wymaga miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który by zawierał odpowiednie postanowienia.

W przypadku gruntów klas I-III zgoda ministra ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, od 10 października 2015 r., nie jest wymagana w przypadku spełnienia warunków, o których pisałem we wpisie Zabudowa na gruntach klas I-III – zmiany.

W efekcie, w takim przypadku realizacja inwestycji będzie mogła nastąpić o oparciu o warunki zabudowy, bez konieczności objęcia gruntu planem miejscowym.

Nawiązują do tytułu wpisu – wiążąca się z przenaczeniem na cele nierolnicze zabudowa na gruntach klas I-III będzie możliwa bez planu miejscowego, ale przy spełnieniu ustawowych warunków.

 Iwo Fisz

{ 90 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Zbigniew Październik 5, 2015 o 22:01

Powiało optymizmem, ale w ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego tzw. ustawodawca zrobił taki pasztet, że nabycie gruntu rolnego pod zabudowę po 1 stycznia 2016 będzie prawdziwym wyzwaniem …

Odpowiedz

Iwo Fisz Październik 8, 2015 o 08:35

Zgadzam się, że nowa ustawa przysporzy dużych kłopotów przy nabywaniu ziemi rolnej – również takiej, która nigdy nie będzie (i nie byłaby) wykorzystywana rolniczo.

Odpowiedz

Pawel Październik 16, 2015 o 18:01

co do zmian po 1 stycznia 2016, czy to będzie tak z perspektywy nie rolnika (indywidualneg), że będzie w każdym przypadku powiadamiany ANR + sąsiedzi o prawie pierwokupu, jeśli nie skorzystają to nie rolnik będzie mógł kupić ziemię, czy też nie rolnik indywidualny nie będzie mógł kupić ziemi rolnej ?

Odpowiedz

Iwo Fisz Październik 20, 2015 o 09:17

Zbycie gruntu rolnego będzie mocno ograniczone (zwłaszcza z uwagi na kwestię dopuszczalności podziału gospodarstwa rolnego i prawo pierwokupu) – porszę śledzić kolejne wpisy, będę to omawiać.

Odpowiedz

Marek Październik 23, 2015 o 12:29

Proszę poprawić literówkę w tytule – „grutach”.

Odpowiedz

Iwo Fisz Październik 23, 2015 o 13:21

Dziękuję, poprawione.

Odpowiedz

michał Październik 27, 2015 o 14:34

Czy według nowych zmia mogę wybudować dom na dziace rolnej na podstawie WZ .Jest MPZP działka nie została przekształcona na budowlaną za pózno złożony wniosek.

Odpowiedz

Iwo Fisz Listopad 4, 2015 o 07:45

Jeśli obowiązuje MPZP, to nie wydaje się WZ. Jeśli wydano WZ wcześniej, i później dla tego terenu uchwalono plan miejscowy, którego ustalenia są inne niż w wydanej decyzji, to decyzja wygasa.

Odpowiedz

Grzegorz Luty 24, 2016 o 14:39

hej
dostałem odmowę 🙁 nie spełniam jednego warunku – do drogi publicznej mam około 200m (około 50m mam służebność a pozostałe 150m to droga gminna, która prowadzi do drogi publicznej).
Czy jest jakakolwiek możliwość żeby coś z tym zrobić?
bardzo proszę o pomoc

Odpowiedz

Iwo Fisz Luty 26, 2016 o 10:05

Moim zdaniem przepis art. 7 ust. 2a pozwala tylko na odstępstwo przy odległości 50 m od drogi, nie można uwzględnić długości służebności drogowej.

Odpowiedz

Benia Marzec 23, 2016 o 16:12

Witam, przekształcenie robiłam w 2011 r. w tym roku chcę rozpocząć budowę, w urzędzie poinformowano mnie że nie mogę się budować w związku z tą zmianą. Czy rzeczywiście tak jest, skoro mam decyzję pozwalającą na zabudowę?

Odpowiedz

Iwo Fisz Marzec 28, 2016 o 23:04

Musiałbym przeanalizować sytuację Pani nieruchomości i wydane decyzje – nie potrafię odpowiedzieć abstrakcyjnie.

Odpowiedz

M Kwiecień 1, 2016 o 11:16

Czy w przypadku darowania synowi gruntów rolnych od czasu wejścia ustawy w życie muszę czekać 5 lat żeby taką działkę darować czy nie ma nic takiego bo już nie wiem?

Odpowiedz

Iwo Fisz Kwiecień 2, 2016 o 21:28

Nie, darować można bez czekania. Zakaz zbywania dotyczy nieruchomości z zasobu ANR.

Odpowiedz

Adam Kwiecień 1, 2016 o 13:52

Ciekawe

Odpowiedz

Sławek Kwiecień 14, 2016 o 00:52

Mam działkę na której jest III IV V klasa ziemi . Czy muszę III klasę ziemi odralniac żeby była gruntem budowlanym ?

Odpowiedz

Iwo Fisz Kwiecień 14, 2016 o 23:10

To zbyt ogólne pytanie – nie wiem co Pan rozumie przez grunt budowlany, co Pan zamierza z nim zrobić. W komentarzu nie jestem rozwiązać problemów, które powinny być przedmiotem porady prawnej w konkretnej sprawie.

Odpowiedz

Katarzyna Kwiecień 20, 2016 o 11:45

Witam serdecznie,
mam pytanie, jeśli dla danej działki nie ma planu zagospodarowania i wydano dla niej warunki zabudowy jednorodzinnej to czy istnieje możliwość przekształcenia tych warunków pod inwestycję np handlowo-usługową?
Pozdrawiam

Odpowiedz

Iwo Fisz Kwiecień 20, 2016 o 22:23

To zbyt ogólne pytanie, niestety nie umiem odpowiedzieć nie znając uwarunkowań danej nieruchomości.

Odpowiedz

Grzegorz Kwiecień 20, 2016 o 21:14

Ja miałem trochę inny przypadek. Na działce na której prowadziłem inwestycję kiedyś tam (w tzw. międzyczasie) wyrosła samosiejka a geodeta aktualizujący mapę zasadniczą do celów projektowych (chyba jak UG budował wodociąg) zaznaczył na działce las (Ls). Jako że odlesianie i odrolnianie jest przeprowadzane na podstawie tej samej ustawy to dlatego o tym piszę. Działka w MPZP znajdowała się w obszarze zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę SP odmówiło wydania pozwolenia na budowę twierdząc że objęcie gruntów w MPZP obszarem zabudowy nie powoduje zmiany ich klasy i trzeba odlesiać. W rozmowie z kierownikiem AiB dowiedziałem się że jeśli UG opracowując MPZP zmienił klasę gruntu i ma na to odpowiednie decyzje z Nadleśnictwa to proszą o ich dołączenie. Cytowanie przeze mnie art. 7 że zmiana przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na nierolne i nieleśne odbywa się w MPZP trafiała jak grochem o ścianę. W efekcie „odkręciłem” ten „Ls” który tam był wpisany (na szczęście geodeta nie naniósł zmian w ewidencji i załatwiłem to szybko) bo odrolnienie przy odlesianiu to przysłowiowy „pikuś”(kto miał do czynienia z Lasami Państwowymi ten wie). Zależało mi bardzo na czasie ale aż mnie korciło żeby się odwołać ( tyle że napisali mi wezwanie do uzupełnienia dokumentacji a później pewnie dostałbym Postanowienie bez możliwości odwołania). Ale swoją drogą uważałem że to ja miałem rację.

Odpowiedz

Wiola Maj 4, 2016 o 09:19

Witam,
Chcemy z mężem kupić działkę budowlaną („W planie zagospodarowania przestrzennego teren przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową wolnostojącą, jednorodzinną, bliźniaczą.” – opis sprzedającego). Prawdopodobnie jest to III klasa. Na działkach obok są domy w trakcie budowy. Czy taką działkę, pomimo, że jest budowlana, trzeba odrolnic? Czy bez problemu będzie można na niej budować?

Odpowiedz

Iwo Fisz Maj 4, 2016 o 21:12

Możliwe, że trzeba będzie uzyskać decyzję zezwalającą na wyłączenie gruntu z produkcji rolnej, ale sprawę przeznaczenia gruntu na cele nierolnicze ma Pani korzystnie załatwioną.

Odpowiedz

Katarzyna Maj 17, 2016 o 15:38

Witam,
Mam podobną sytuację. Jest przeznaczenie terenu pod zabudowe mieszkaniową jednorodzinną. Ale dowiedziałam się w Starostwie, ze podobno trzeba bedzie przez 10 lat płacic jakąś kwotę za odrolnienie działki. I nie wiadomo, czy po zakupie nie bedzie trzeba dodatkowo płacic za teren biologicznie czynny. Czy to jest zgodne z prawem? Placic dodatkowo za to, żeby można było postawić dom? Proszę o odpowiedź, bo nie wiem co mam robić.

Odpowiedz

Basia Maj 9, 2016 o 10:28

Witam, mam pytanie dotyczące nowej ustawy o gruntach rolnych. Posiadam nieruchomość (dom jednorodzinny), którą kupiłam w 2011 roku. Działka na której wybudowana została przed laty nieruchomość (budowa domu datowana na rok ok 1960) podzielona została zgodnie z przedmiotem opodatkowania przez gminę na 4 części: budynek mieszkaniowy: 130 m2, pozostałe budynki (bud: gospodarczy – 30 m2), grunty pozostałe: 600 m2 i 1500 m2 grunty orne klasa VI – pytanie jak w takiej sytuacji kształtuje się aktualna, całościowa wartość nieruchomości? tj.: czy w sytuacji ewentualnej sprzedaży liczona będzie przez rzeczoznawców a taki sam sposób jak przed 2016 rokiem? czy jeśli będę planowała sprzedaż nieruchomości to sprzedanie 1500 m2 kwalifikowanych obecnie jako grunty orne VI kl. będą stanowiły problem (tj.: będzie mógł ją nabyć wyłącznie – nazwijmy to rolnik)? czy w takiej sytuacji ustawa o gruntach rolnych nie dotyczy ww. działki? jakoś wyjaśnia sposób działania (myślę o sprzedaży)… kupiłam nieruchomość jako całość: dom z częściowym gruntem ornym wybudowanym na nieco ponad 2 000 m2 – nie wyobrażam sobie potencjalnej sprzedaży domu /nieruchomości tylko w jakiejś części.. Bardzo proszę o informację jak interpretować aktualnie obowiązujące przepisy w odniesieniu do ww. nieruchomości /sytuacji? Z góry bardzo dziękuję.

Odpowiedz

Ada Maj 25, 2016 o 11:52

witam,
syn mój kupił działkę zdobył wszystkie pozwolenia,dostał zgodę na kredyt. Dzisiaj miał podpisać umowę o kredyt, niestety w dniu wczorajszym weszła w życie ustawa dzięki , której nie może teraz dostać kredytu bo musi zmienić zapis w księdze wieczystej. Moje pytanie brzmi czy prawo działa wstecz? Czy skoro już przeszli wszystkie procedury to tak może być. Czy prawo nie powinno dotyczyć nowych inwestycji.

Odpowiedz

Iwo Fisz Maj 30, 2016 o 11:26

Nowe przepisy nie zakazują bankom udzielania kredytów – to ich decyzja biznesowa.

Odpowiedz

karol Czerwiec 2, 2016 o 22:23

witam mam takie pytanie od 2 lat mieszkam już we własnym domu który wybudowałem na działce gdzie jest klasa ziem IIIa. Teraz postanowiłem postawić budynek gospodarczy o wielkości około 60 m2 . Budynek miał by się znajdować w granicy dwóch sąsiadujących działek gdzie sąsiedzi wydali zgodę na postawienie w granicy a w gminie powiedzieli mi że wedle nowych przepisów będzie problem bo to jest właśnie klasa IIIa a na tym terenie nie można już teraz wybudować się ….. .Wiec jak to teraz wygląda kto ma racje i czy będę mógł postawić coś innego w tych wymiarach i w granicy . Jeśli jest to możliwe to co to może byc . pozdrawiam i czekam na odpowiedz

Odpowiedz

Iwo Fisz Czerwiec 6, 2016 o 12:24

Jeśli budowa wiązałaby się z przeznaczeniem gruntu na cele nierolnicze, to problemem jest ochrona gruntów klasy III. Proszę zastanowić się nad przepisem art. 7 ust. 2a ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.

Odpowiedz

rafał Czerwiec 6, 2016 o 20:29

Witam. Chcemy z żoną zakupić działkę przeksztalcona już na budowlaną,nie ma mzgp, na poprzedniego właściciela 3 lata temu wydano warunki zabudowy ale jest to ziemia klasy III. Czy będzie możliwość budowy na tej ziemi jeśli otrzymamy przepisanie warunków zabudowy na nas ?

Odpowiedz

Iwo Fisz Czerwiec 10, 2016 o 15:33

Nie wiem – nie znam żadnych okoliczności sprawy. Jeśli potrzebna Panu indywidualna porada, proszę kontaktować się bezpośrednio ze mną.

Odpowiedz

Agata Czerwiec 29, 2016 o 14:43

Witam Serdecznie,
Teść posiada działkę rolną o powierzchni ponad 1 ha, chciał przepisać działkę na mnie i na męża żebyśmy mogli wybudować na niej dom. Niestety MPZP przewidują tam w przyszłości drogę. Na końcu działki znajduję się mała rzeczka wokół której ustanowiono rezerwat przyrody i w odległości 10 m nie można się budować. Co moim zdaniem uniemożliwia również budowę drogi, jednak plany zagospodarowania ciężko zmienic. W sąsiedztwie znajdują się zabudowania domów jednorodzinnych, na granicy działki znajduje się transformator więc prąd również dało by się podłączyc prąd. Moje pytanie to czy jeżeli teść postanowił by jako rolnik (od ponad 20 lat uprawia tą ziemię) wybudować siedlisko rolne czyli dom plus jakąs zabudowe roniczą, to jest szansa że uzyska na to pozwolenie? Z tego co do tej pory przeczytałam przy działce wiekszej niz 1 ha powinno to byc mozliwe, jednak co w przypadku gdy jest to niezgodne z MPZP? Z góry dziękuję za odpowiedź.

Odpowiedz

Iwo Fisz Lipiec 27, 2016 o 11:36

Pani Agato – nie wiem czy jest szansa, aby uzyskać pozwolenie na budowę. Trzeba przeanalizować sytuację danej nieruchomości i planowaną inwestycję. W pierwszej kolejności, trzeba sprawdzić czy na takie przedsięwzięcie pozwala MPZP.

Odpowiedz

JUSTYNA Czerwiec 30, 2016 o 18:57

Witam!!! Teść chce nam przepisać działkę 26 ary ujętą w mpzp jako rolna klasa ziemi IV czy musimy czekać na zmianę planu czy możemy jakoś na własną rekę ją przekształcić? Przez działkę przebiegają wszystkie media jest przy drodze asfaltowej i przez miedze jest sąsiad.

Odpowiedz

Iwo Fisz Lipiec 27, 2016 o 11:37

Trzeba sprawdzić treść MPZP, aby sprawdzić jakie są możliwości wykorzystania tej nieruchomości. MPZP kształtuje sposób wykonywania prawa własności, w tym również w zakresie możliwości zabudowy.

Odpowiedz

Paulina Lipiec 25, 2016 o 11:36

Mamy działkę rolną 2 klasę (2200m). Działka została zakupiona od rolnika, który wcześniej uzyskał warunki zabudowy zagrodowej na nią. W 2005 roku po zakupie, decyzja o WZ została przepisana na nas, nie będących rolnikami. Na podstawie WZ z 2005 roku wybudowaliśmy w 2015 roku dom. Nikt nie sprawdzał czy jesteśmy rolnikami i decyzja wystarczyła do uzyskania pozwolenia na budowę.
Dom już stoi. Wystąpiliśmy więc o decyzję dotyczącą rozbudowy domu o pomieszczenie gospodarcze (garaż). I tu dostaliśmy odmowe, z racji tego że działka nie spełniła warunku tzw. dobrego sąsiedztwa. Pozostałe warunki tj. dostęp do drogi, mediów zostały spełnione. Czy mając zaświadczenie o odbyciu 6 letniego stażu w gospodarstwie rolnym, i posiadając w dzierżawie dodatkowy 1 ha ziemi możemy wystąpić o wydanie decyzji o wz z tytułu bycia rolnikiem z pominięciem spełnienia przesłanki dobrego sąsiedztwa? Nikt z nas nie ma wykształcenia rolniczego, nie odprowadzamy składek KRUS.

Odpowiedz

Iwo Fisz Lipiec 27, 2016 o 12:39

Jeśli potrzebuje Pani pomocy w sprawie, gdzie otrzymała Pani decyzję odmowną, to proszę o kontakt bezpośrednio ze mną – zakładka na górze strony. Istotny jest czas, aby zachować ew. termin na odwołanie.

Odpowiedz

Magdalena Lipiec 30, 2016 o 19:57

Dzień dobry
Rolnik wydzielił ze swojej ziemi 3002 m2 jest to rola R III. Chce przepisać ją na syna, aby ten mógł wybudować sobie na niej dom. Jest to działka na wsi i nie ma na tym terenie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Niestety nie będzie spełniony jeden warunek mówiący o odległości 100 m między budynkami mieszkalnymi.
Czy w takim przypadku właściciel – rolnik może wystąpić o warunki zabudowy na budowę np budynku mieszkalnego i garażu dla maszyny rolniczej. Uzyskać pozwolenie na budowę i następnie przenieść je na syna i darować mu działkę?

Odpowiedz

Magdalena Sierpień 28, 2016 o 20:30

Witam
Czy „ktoś” może porazić mi co w tej sytuacji zrobić.

Odpowiedz

Katarzyna Październik 19, 2016 o 10:37

Ja też mam taki problem. Niestety urbaniści gminy nie wydadzą mi pozwolenia na budowę ponieważ nie jestem rolnikiem.

Odpowiedz

Tomasz Sierpień 3, 2016 o 13:17

witam
potrzebuję ok 1 ha pola do budowy domu jako rolnik zabudowę zagrodową, w gminie aktualnie nie ma nic do dzierżawy, zakupić więcej niż 30 ar nie mogę gdyż nie jestem rolnikiem indywidualnym . Czy mogę wydzierżawić pole od osoby prywatnej ? i jak to ma wyglądac? notarialnie czy zwykła umowa między nami? kto to ocenia póxniej czy warunki spełnione? gmina sprawdza czy to dzierżawa prywatna ?
proszę o odp
pozdrawiam

Odpowiedz

Iwo Fisz Sierpień 24, 2016 o 14:31

Nowe przepisy nie nakazują zawarcia umowy dzierżawy gruntów rolnych w formie aktu notarialnego. Co do możliwości zawarcia takiej umowy – co do zasady nie zakazu. Kwestię tę trzeba jednak zbadać indywidualnie.

Odpowiedz

Jerzy Sierpień 15, 2016 o 16:23

Rolnik od kilkunastu lat spełniający wszystkie warunki ,niestety ma dom w mieście obok siedziby Urzędu Gminy .Grunty rolne są położone poza granicami miasta lecz na terenie tej gminy która pierścieniem otacza miasto . Do Urzędu Gminy ma 200m a do swojego pola ok.1km . W myśl nowej ustawy przestał być rolnikiem. Zapewne takich przypadków są setki. Co mają Ci ludzie robić, chyba tylko wspominać że car uwłaszczył polskich chłopów w 1864roku a teraz na skutek nie dopracowanej ustawy /której ogólne założenia, moim zdaniem były słuszne/ to prawo do ziemi Im się mocno ogranicza.

Odpowiedz

Iwo Fisz Sierpień 24, 2016 o 15:04

Niestety, nowe przepisy mogą być bardzo niesprawiedliwe dla osób w takiej specyficznej sytuacji. Spotkałem się z podobnymi przypadkami.

Odpowiedz

Dorota Październik 7, 2016 o 20:52

Dzień Dobry, jestem właścicielem pola ok. 30 ariw i chciałabym sie tam wybudować niestety w gminie powiedziano mi ze to nie możliwe bo to jest pole rolne, a miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie wiadomo kiedy będzie zmieniany, a jak będzie to potrwa to ok. 3 lat. Czy powinnam zrezygnować z pomysłu budowy w tym miejscu? Czy istnieje jakas możliwość?

Odpowiedz

Iwo Fisz Październik 17, 2016 o 13:08

Powinna Pani przeanalizować treść miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – on kształtuje sposób wykonywania prawa własności. Z zapisów tego planu powinno wynikać czy budowa na tym terenie jest możliwa.

Odpowiedz

Iwo Fisz Listopad 9, 2016 o 09:53

Trzeba przeanalizować treść planu miejscowego – on kształtuje przeznaczenie nieruchomości. Czy przewiduje on zakaz zabudowy na tym terenie?

Odpowiedz

Janek Październik 12, 2016 o 21:58

Mam pytanie o zabudowę zagrodową/siedliskową. Moi rodzice mają gospodarstwo rolne powyżej hektara. Chciałbym wybudować dom na działce sąsiadującej z gospodarstwem rodziców. Niestety w planie miejscowym jest ona zaznaczona na żółto czyli teren rolny (RP), nie jest to teren zabudowy mieszkaniowej. Czy dostanę pozwolenie na budowę domu na tej działce(klasa gruntu IIIb) w ramach zabudowy siedliskowej (bez jej odralniania/zmiany MPZP i zmiany przeznaczenia gruntu)? Czy też urzędnicy mogą mnie czymś zaskoczyć? Oczywiście rodzice mogą na mnie przepisać grunty rolnicze o wielkości powyżej 1h, mam ukończoną szkołę rolniczą i jestem zameldowany od urodzenia u rodziców.
Z góry dziękuję za odpowiedź.

Odpowiedz

Janek Październik 16, 2016 o 12:41

Dodam jeszcze że w MPZP na ten temat pisze:
„…
2. Na terenach RP, o których mowa w ust. 1 pkt 1, ustala się następujące zasady zabudowy,
zagospodarowania i ochrony:
1) ustala się zakaz zabudowy z następującymi wyjątkami:
a) obiekty małej architektury, przy zachowaniu zasad określonych w § 12 ust. 2,
b) budowle związane z infrastrukturą techniczną,
c) zagospodarowania terenów stanowiących przedłużenie działek przeznaczonych
pod zabudowę, o której mowa w § 6 i 7 – obiektami gospodarczymi związanymi z
obsługą gospodarstwa rolnego,
2) mogą być urządzane turystyczne ścieżki piesze, rowerowe, konne i narciarskie,
3) przy modernizacji, przebudowie i rozbudowie istniejących obiektów dopuszcza się moż-
liwość powiększania kubatury istniejącej, nie więcej niż o 20%, z zachowaniem warunków
określonych w § 6 ust. 2 pkt 7 i 8.
…”

Odpowiedz

Iwo Fisz Listopad 9, 2016 o 10:05

Trzeba dokładnie przeanalizować treść MPZP pod kątem tego, czy pozwala on na taką inwestycję. Bez tego, nie da się odpowiedzieć.

Odpowiedz

Monika Październik 17, 2016 o 21:16

Witam.
W kwietniu 2016 Tata(rolnik) wydzielił z większej całości 35 arową działkę i przepisał mi ją (przed wejściem nowej ustawy). Działka nie posiada MPZT.
Grunty kl IVb, IVa, PS, Ł. Mam pytanie czy ja mogę wybudować na tej działce budynek mieszkalny i jakie kroki muszę poczynić by to zrobić. Czy urząd może wydać decyzję odmowną co do WZ.

Odpowiedz

Iwo Fisz Listopad 9, 2016 o 10:18

Przesłanki wydania decyzji o warunkach zabudowy są określone w przepisie art. 61 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wszystkie te przesłanki muszą być spełnione, aby otrzymać decyzję pozytywną.

Odpowiedz

Katarzyna Październik 19, 2016 o 10:34

Dzień dobry,

Ja mam wielki problem z ziemią (2 odrębne działki klasy III – razem ok 1.5 h. ), którą otrzymałam w darowiźnie od mojej Mamy – rolnika emeryta. Istota problemu jest taka, że na żadnej z tych działek nie mogę postawić domu (ok. 70 m. w zabudowie). Problem jest taki że nie jestem rolnikiem – według gminy nim nie jestem ponieważ nie mam wykształcenia rolniczego, ale według ARiMR jestem, ponieważ nawet bez wykształcenia rolniczego mogę uprawiać ziemię, a nawet otrzymywać dopłaty do niej. Koło się zamyka.
Działka spełnia warunki zabudowy oczywiście oprócz zwartej zabudowy, który to warunek i jego rozstrzygnięcie jest zależne od punktu widzenia urbanisty – map – 20 metrów za duża odległość.
Nadmienię, że ja pomagałam przy uprawie tej ziemi i zamieszkiwałam obszar gminy przez 29 lat a teraz nie mam do tego prawa – no chyba że wydzierżawić a rolnik dzierżawiący się cieszy bo może z ziemi korzystać a ja nie. No i taki mój żal. Oczywiście mogę złamać prawo i budować się bez zgody na budowę ale chyba nie o to w tym wszystkim chodzi.

Odpowiedz

Iwo Fisz Listopad 9, 2016 o 10:25

A czy rozważała Pan możliwość realizacji zabudowy zagrodowej? Przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie przewidują warunku, aby o taką decyzję mógł wystąpić jedynie rolnik (choć orzecznictwo podchodzi do tego różnie)?

Odpowiedz

Katarzyna Listopad 9, 2016 o 11:15

Rozważałam zabudowę zagrodową, Gmina twierdzi, że nawet jak urbanista zaakceptuje wniosek to na poziomie wydzielania działki pod zabudowę mogą utrudnić mi budowę. W ogóle wszystko jest to dziwne i dla mnie przepraszam ale głupie. Pani z Gminy powiedziała też, że chcąc uprawiać swoją ziemię nie muszę mieszkać na terenie Gminy, ponieważ inni mieszkają poza gminami gdzie mają ziemię i ją uprawiają. Dobra rada, będę jeździć 50 km. żeby uprawiać zagonek i hodować kury…..
Mogę określić to jednym słowem KABARET 😉

Katarzyna Modrzejewska

Odpowiedz

Olga Październik 20, 2016 o 10:54

——————————————————————————–

Witam

Jestem właścicielką domu jednorodzinnego z działką 32arów (ok 30 x 100 ), chciałam obok domu wybudować domek 35m bez projektu, a w przyszłości drugi za tym pierwszym małym domkiem i jeszcze żeby za domem który już stoi, była możliwość wybudowania domu, grunt ten jest rolny nadmienię że działka leży w mieście i rośnie tam tylko trawa ogólnie z rolną nie ma nic wspólnego, MPZP nie ma na tym terenie. W UM za miejsce gdzie będzie domek a raczej pomieszczenie gospodarcze 35m krzyknęli prawie 8tys. Przy działce jest droga publiczna i domy. Jak to najlepiej załatwić czy muszę przekwalifikować całą tą ziemie na budowlaną co by się wiązało się z dużo wyższym podatkiem (a to wszystko są tylko plany, które może nawet nie ja będę realizować tylko syn) czy jest jeszcze inna możliwość. Czy da się tylko wyłączyć cały grunt z produkcji rolnej i z czym to się wiąże, czy konieczna jest decyzja o warunkach zabudowy.

Nie wiem jak to inni robią sąsiadka ma ponad 1h, który podzieliła na działki 10arowe i sprzedaje jako budowlaną, a nie chce mi się wierzyć że to wszystko budowlane bo by płaciła bardzo duży podatek.

Odpowiedz

Piotr Listopad 8, 2016 o 11:59

Dzień dobry.
Jeśli działka geodezyjna składa się z gruntu rolnego klasy III i jest uwzględniona w mpzp jako teren z możliwością nadbudowy bądź rozbudowy istniejącej zabudowy to czy w takim przypadku trzeba będzie zmienić przeznaczenie działki bądź wyłączyć ją z produkcji rolnej?
Pozdrawiam

Odpowiedz

Iwo Fisz Luty 24, 2017 o 08:08

Trzeba przeanalizować treść MPZP – bez tego nie podejmuję się odpowiedzi.

Odpowiedz

Iza Listopad 8, 2016 o 21:25

Dostalismy dzialke rolna o pow. 9ar. Klasa III. Ma dostep do drogi publicznej. Po jednej stronie drogi jest mpzp i kilka budynków mieszkalntch, a po drugiej stronie drogi nie ma. I tą dzialka nie obejmuje mpzp. Chcialabym sie na niej pobudowac. Niestety gmina odmawia. Co mam zrobic.? Czy jest jakas szansa na budowę?

Odpowiedz

Katarzyna Listopad 9, 2016 o 07:41

Witam, szansa jest ja biegam po prawnikach, jak masz zdrowie, siły, cierpliwość walcz. Może więcej ludzi jest z tym problemem, jeśli zbierze się większa grupa ludzi można walczyć i coś się zmieni.

Odpowiedz

Iwo Fisz Luty 24, 2017 o 08:10

Takie sprawy wymagają szczegółowego zbadania stanu faktycznego – nie da się tego zrobić w komentarzu na blogu. Jeśli potrzebuje Pani pomocy, to proszę skontaktować się bezpośrednio ze mną.

Odpowiedz

beata Styczeń 6, 2017 o 13:25

Witam 5 lat temu kupiliśmy dom w przyszłym roku chcieliśmy go rozbudować ale okazało się iż w okół domu są ziemie rolne i nie otrzymamy zgody czy istnieje szansa na otrzymanie pozwolenia nadmienię iz teren w okół domu jest nie uprawiany rolniczo i nigdy nie będzie

Odpowiedz

Robert Luty 4, 2017 o 16:36

Dzień dobry,

Posiadam las w którym chciałbym postawić budynek jednorodzinny. Na danym terenie obowiązuje Plan miejscowy zagospodarowania ternu, który określa las bez możliwości zabudowy.

Las jest w odległości 40m od najbliższego zabudowania, graniczy z droga publiczną, jest prąd. W okolicy są zabudowania, droga publiczna 0m. Oczywiście las chciałbym przerzedzić las w miejscu usytuowania budynku.

Czy na takiej działce poza planem mogę postawić budynek jednordzinny.

Odpowiedz

Iwo Fisz Luty 5, 2017 o 15:14

Witam! Odpowiedziałem Panu na wiadomość e-mail w tej sprawie.

Odpowiedz

Joanna Luty 6, 2017 o 20:17

Witam
Myslimy z mezem na budowa domu.
Dzialke mamy dostac od ojca. 40a.
Tylko ze dzialka jest IV klasy.
Moje pytanie brzmi czy dostaniemy pozwolenie na budowe domu? WZ?
Jesli nie to czy mozna jakos zrobic to tak zeby wybudowac sie na tej IV klasie gruntow?
Prosze o odpowiedz pozdrawiam.

Odpowiedz

Iwo Fisz Kwiecień 7, 2017 o 10:05

Grunty klasy IV nie podlegają szczególnej ochronie na podstawie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych; konieczne będzie natomiast uzgodnienie projektu decyzji z właściwymi organami.

Przesłanki wydania decyzji o warunkach zabudowy są określone w przepisie art. 61 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – proszę rozważyć czy są one spełnione w Pani sprawie.

Odpowiedz

Artur Luty 14, 2017 o 20:41

Witam. Na mojej działce 0.72ha w większej części występuje klasa IIIa. Dotychczas posiadałem na tym gruncie szklarnie które zlikwidowałem i teraz chciałbym podzielić teren na działki budowlane. Znajomy geodeta twierdzi ,że jest to obecnie raczej niemożliwe ze względu na olbrzymie koszty odrolnienia . Zaleca zaczekać bo \” w branży mówi się coś o zmianie przepisów w tej kwestii \”. Czy to prawda , czy też jestem skazany na posiadanie tych gruntów do końca mego żywota? Jest to teren miejski. Dziękuję i pozdrawiam

Odpowiedz

Iwo Fisz Kwiecień 7, 2017 o 10:07

Rzeczywiście, taki projekt jest przygotowany (użytki rolne w miastach nie będą wymagały zezwolenia na wyłączenie z produkcji rolnej), ale nie mam informacji o tym, aby został on uchwalony.

Odpowiedz

Joanna Luty 19, 2017 o 10:11

Witam,
Bardzo dzużo rozmawia się o tym można, nie można się budować , wieć postanowiłam napisać i poprosić o pomoc.
Posiadam działkę o powierzchni 0,3003 ha , którą nabyłam wspólnie z mężem w 2010 roku. Są to 0,2904 ha grunty orne (IIIb i IVa) oraz 0,0099 ha pastwiska.
W 2011 roku wystąpiliśmy z wnioskiem o warunki zabudowy , ponieważ nie było tam MPZP i otrzymaliśmy pozytywną decyzję.
I teraz zastanawiam się czy w związku ze zmianami jakie się przez te lata wpisały w prawo na podstawie decyzji wydanej w 20011 moglibyśmy wystąpić o pozwolenie na budowę ?
Bardzo proszę o rozwianie moich wątpliwości.
Dziękuje 🙂

Odpowiedz

Iwo Fisz Kwiecień 7, 2017 o 10:08

Praktyka jest tu bardzo rozbieżna w różnych częściach Polski – nie wszystkie organy „szanują” WZ na klasę III sprzed zmiany przepisów.

Odpowiedz

Justyna Marzec 24, 2017 o 09:43

Witam. Mam pytanie dot. interpretacji art.7 ust. 2a pkt 4 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, a mianowicie jak liczyć te 0,5 ha tzn.: czy dot. ono tylko działki (ew. działek), na którą będzie wydana wz czy jest to łączna powierzchnia klasoużytku np. IIIb z działek tworzących zwarty obszar? Wczytywałam się w różne wyroki zarówno NSA czy WSA, że zwarty obszar projektowy obejmuje działkę/działki wnioskowane o wydanie wz, a nie działki z obszaru zwartej zabudowy. Ale pomimo tego nadal się zastanawiam jak interpretować ww. punkt. Ciekawa jestem Pana zdania na ten temat.
Pozdrawiam.

Odpowiedz

Monika Kwiecień 2, 2017 o 21:53

Czy mogę prosić o pomoc? Moj problem polega na tym, że :
Mój mąż, ja i moja bratowa w maju 2012 kupiliśmy ziemię rolną o powierzchni 0,3013ha (ziemia 0,1508ha klasa ziemi IIIA i 0,1505ha IIIb). Wystąpiliśmy o warunki zabudowy, które z powodzeniem otrzymaliśmy.
7.03.2013 roku do działki został dopisany mój brat (wymagania teścia mojego brata ze względu na brak ślubu) i podzieliliśmy ją(działkę) na dwie części.
Brat z bratową posiadali po podziale 0,2013ha ( klasa ziemi IIIa powierzcnia 0,1122 i IIIb 0,0891), mój mąż i ja 0,1000 (klasa ziemi IIIa powierzchnia 0,0388 i IIIb pow. 0,0612). Kazde z nas nie wystąpiło o warunki zabudowy ponieważ nie mieliśmy pieniędzy na start budowy i postanowiliśmy po odłożeniu odpowiedniej początkowej kwoty wystąpić o warunki zabudowy.
W 2015 weszła nowelizacja ustawy i okazało się, że nie otrzymamy warunków zabudowy na nowe działki a stare w tym momencie nie są ważne gdyż były wydane na działkę w całości a nie po podziale. W Urzędzie Gminy usłyszeliśmy że teraz mamy ogródki i nic z tym zrobić nie możemy póki nie powstanie Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, który niezapowiada się żeby szybko powstał. Ziemi nie sprzedamy bo nikt nie kupi „zablokowanej” działki , budować nie możemy bo warunków nie dostaniemy bo planu nie ma. Mój brat z żoną i my chcemy ruszyć z budową i nie wiemy już co robić. Rolnikami nie jesteśmy, ziemi w dzierżawie nie mamy, zabudowy siedliskowej też nie ma.
W uzasadnieniu warunków zabudowy na działkę przed podziałem czytam, że …
analizując wniosek oraz ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, Wójt Gminy stwierdził, że nie zachodzi okoliczność wynikająca z art.62 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym , a dotycząca obowiązku sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru objętego wnioskiem, oraz nie zachodzi konieczność uzyskania opinii oraz uzgodnieN wynikających z art. 53 ust. 4 pkt.1-5,7,8,10-11cystowanej wyżej ustawy.

Nie wiemy już co zrobić, jak to ugryźć , jesteśmy ciągle odsyłani. Mamy juz dość. Moj brat ma spotkanie z Wójtem na którym myślę, że usłyszy to co i my….czekać na miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który może powstać za X lat. Czy może mnie ktoś pokierować? Co robić?

Odpowiedz

Iwo Fisz Kwiecień 7, 2017 o 10:14

Pani problemu nie da się rozwiązać w komentarzu na blogu – jeśli potrzebuje Pani pomocy, to proszę o kontakt bezpośrednio ze mną.

Odpowiedz

Jolanta Kwiecień 5, 2017 o 15:49

Jestem rolnikiem indywidualnym, posiadam ok. 83 ha. Na działce rolnej (dla której Gmina przewidziała plany zagospodarowania określając działkę jako rolną) chciałabym postawić zabudowę siedliskową czy zgodnie z obowiązującymi przepisami jest to możliwe bez odrolnienia tej działki.
Pozdrawiam,

Odpowiedz

Iwo Fisz Kwiecień 7, 2017 o 10:11

Zabudowa siedliskowa nie wymaga „odrolnienia”, bo to zabudowa służąca produkcji rolniczej. Proszę natomiast sprawdzić czy plan miejscowy nie wprowadza np. zakazu zabudowy na tych terenach albo wprowadza przykładowo tylko możliwość uzupełnienia istniejącej zabudowy zagrodowej (takie rodzaje zapisów spotyka się w planach miejscowych dla terenów rolnych).

Odpowiedz

Sylwia Kwiecień 25, 2017 o 17:08

Dzień dobry.

Chciałabym kupić działkę rolną od wujka i się na niej wybudować. Działka ma 22 ary i ma III klasę gruntu. W gminie powiedziano mi, że nie mogę kupić tej działki gdyż nie jestem rolnikiem. Zdaniem Pani urzędniczki przeszkodą w kupnie i wybudowaniu domu jest wysoka klasa gruntów. Działka ta znajduje się w zwartej zabudowie, 10 m od drogi asfaltowej oraz w bezpośredniej bliskości przyłączy. Czy w związku z nową ustawą informacja którą uzyskałam w gminie jest prawdziwa?

Proszę o pomoc.

Odpowiedz

dorota Kwiecień 25, 2017 o 23:39

Witam.
Posiadam dzialke 1ha 40 arów gruntow rolnych 3klasy.
Z uwagi na to ze miejscowosc moja w tej okolicy zaczyna sie rozbudowywac chcialam te dzialeke przerobic na budowlana, podzielic na kilka mniejszych i przeznaczyc na sprzedaz pod zabudowe.
W urzedzie gminy dowiedzialam sie ze planu zagospodarowania wogole gmina nie posiada (nie tylko na tamta okolice al3 ogolnie na cala miekscowosc) generalnie wszelkie warunki moglby zostac spelnione aby zrealizowac plan ale niestety okazalo ze sie grunt jest jest 3 klasy i urzednik powiedzial ze nic nie jestem w stanie z tym zrobic ?
Najzabawniejszy dla mnie jest fakt ze w tamtej okolicy praktycznie nie występuje gleba 3 klasy. A akurat moje dzialki sa 3 klasy… W okolicy powstaja nowe domy a ja nic nie moge zrobic ?
Czy jest jakis sposob by jednak mozna bylo przeznaczyc te grunty pod zabudowę?
Czy jest jakies miejsce, do którego mogla bym sie udać, i gdzie mogla bym sprawdzic faktycznu stan gleby na tych dzialkach?

Odpowiedz

Beata Maj 8, 2017 o 14:10

Witam.
Moja mama jest właścicielem gospodaratwa rolnego. Gosoodarstwo jest podzielone na 2 działki. Jedna posiada zabudowania,a druga nie. Na tej drugiej bez zabudowań chcieliśmy z mężem wybudować dom. Gmina nie posiada mpzp. Niestety ta część działki, na ktorej chcieliśmy się wybudować jest 3 klasy i jest to ziemia rolna. Myśleliśmy o zabudowie zagrodowej, ale mama jest już na emeryturze, a cała ziemia jest w dzierżawie. A żeby otrzymać warunki zabudowy na mame jako rolnika musi ona samodzielnie prowadzić gospodarstwo rolne. A nikt tego poświadczenia nie wyda przecież. Czy mamy jeszcze jakąś szansę, żeby się wybudować? Czy np dzierżawca jako użytkujący ziemie mógłby wystąpić o warunki zabudowy zagrodowej na dzierżawionej ziemu nie będąc jej właścicielem? A poten na nas przepisać te warunki? Czy idzie jakoś obejść te nowe przepisy, które dla mnie są bez sensu, bo właściciel na własnej ziemi nie może sobie domu postawić.
Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź, bo nie wiemy z mężem czy mamy jakąkolwiek szansę i czy warto walczyć
A może można część pod dom odrolnić? Albo zrobić badanie gleby czy aby na pewni jest to 3 klasa, bo tam więcej gliny jest?
Proszę o pomoc, poradę

Odpowiedz

Karolina Czerwiec 14, 2017 o 23:28

Mam pytanie, chcemy zakupić działkę, która jest rolna, klasa IVb, nie ma mpzp, działka ta ma1,5 ha, stoi juz na niej dom właściciela, chce zacząć wyprzedawać,najpierw podzielić działki za domem. Pytanie czy to jest do zrobienia i od czego zacząć?

Odpowiedz

Iwo Fisz Lipiec 11, 2017 o 13:11

Mam duże wątpliwości – proszę poczytać wpisy z 2016 r. o tym kto może nabyć nieruchomość rolną oraz jakie obowiązki się z tym wiążą. Pisałem o tym bardzo wiele.

Odpowiedz

Ewa Wrzesień 13, 2017 o 20:12

Witam serdecznie!
Bardzo proszę Pana o podpowiedź w sprawie odmowy warunków zabudowy. W artykule „zabudowa na gruntach I-III – zmiany” jest fragment o zwartej zabudowie, która jest zgrupowaniem nie mniej niż 5 budynków, za wyjątkiem budynków o funkcji wyłącznie gospodarczej, pomiędzy którymi największa odległość sąsiadujących ze sobą budynków nie przekracza 100 m. I to włanie z powodu niespełnienia tego warunku otrzymałam decyzję odmowną. W mojej sytuacji ta odległość to 114m. Uważam tą sytuację za bardzo krzywdzącą ponieważ kupiliśmy z mężem działkę w 2011 r kiedy to warunki zabudowy były na „wyciągnięcie ręki”. Jednakże ze względów osobistych zmuszeni byliśmy pozostawić sprawy związane z działką i o warunki wówczas nie wystąpiliśmy. We wsi w której działka jest położona jest tylko jedna linia zabudowy, nasza działak ma kształt prostokąta. Usłyszeliśmy porade aby działkę sprzedać rolnikowi. Ale jaki rolnik będzie chciał 3000m ziemi w prostokącie. Nie wyobrażam sobie że na naszą działkę wjeżdża maszyna rolnicza gdzie z jednej strony za płotem jest juz zabudowa, a po drugiej stornie jest działka z warunkami zabudowy na której prędzej czy później powstanie dom. Czy według Pana jest jakakolwiek szansa na pozytywne rozpatrzenie naszej sprawy? Czy jest sens odwoływania sie do SKO?

Odpowiedz

Katarzyna Wrzesień 20, 2017 o 11:25

Pani pisze o 114 metrach ja jestem lepsza bo mi więcej o 6 metrów wyszło czyli 120 m. odległości 😉
Rolnicy na to tylko czekają, bo jest takie prawo, że za grosze rolnik sąsiadujący z Pani działką ma prawo pierwokupu, a jeśli nie rolnikowi to Agencji Rolnej 😉

Odpowiedz

Ewa Wrzesień 23, 2017 o 21:47

Pani wyszło 120m. A mogę zapytać czy walczyła Pani dalej o tą działkę czy ją Pani sprzedała?

Odpowiedz

Katarzyna Wrzesień 23, 2017 o 22:19

Walczę! Ja tą działkę odziedziczyłam, pracowałam na tej ziemi, moja rodzina o nią dbała, uprawiała. Działka jest nie do sprzedania. Nie przewiduje takiej opcji.

Odpowiedz

Ewa Wrzesień 25, 2017 o 19:20

A proszę się podzielić swoimi doświadczeniami. Jak Pani walczy? Odwoływała się Pani do SKO? Czy może walczy już Pani na drodze sądowej?

Odpowiedz

Katarzyna Wrzesień 27, 2017 o 14:57

Dzisiaj dostałam pozwolenie na budowę – po 1,5 roku ostrej walki z Urzędem Miasta, Starostwem Powiatowym. Bez wizyt u prawników i w Biurze poselskim się nie obyło………………………. no to teraz nic tylko zabierać się do roboty budowlanej – na wiosnę 😉

Odpowiedz

Ewa Wrzesień 28, 2017 o 21:48

Gratuluję! Wyobrażam sobie Pani radość! Zmotywowała mnie Pani do walki. Widzę że jednak jest szansa. Zacznę od prawnika bo na własna rękę to nic nie zdziałam.
Pozdrawiam!

Odpowiedz

Renata Wrzesień 20, 2017 o 11:10

Witam!
Odziedziczyłam działkę rolną trzeciej klasy o powierzchni 40 arów. Działkę mam zapisaną po połowie razem z moją ciotką. Chciałabym ją podzielić na pół i na swojej połowie postawić dom ale nie można dzielić ponoć gruntów rolnych na mniejsze jak 30 arów. Czy jest w tym przypadku jakieś rozwiązanie. Czy możliwe byłoby odrolnienie 5 arów pod dom i wtedy podzielenie na pół takiej działki. Dodam że w gminie w której leży działka nie ma MPZP. Działka znajduje się w odległości około 50 metrów od drogi powiatowej, po obu stronach są domy, w pobliżu są media. Czy istnieje szansa wybudowania domu no i podziału działki na pół. Działka jest już wpisana do księgi wieczystej. Jakie kroki powinnam podjąć, do kogo najlepiej się zgłosić aby taką sprawę dobrze poprowadził geodeta, notariusz?

Odpowiedz

Katarzyna Wrzesień 20, 2017 o 11:21

Dzień dobry, po moich doświadczeniach i walce nie skończonej jeszcze, a trwa to już prawie 1,5 roku, powiem Pani, że sprawa jest trudna, ale do przejścia. Moim zdaniem powinna Pani iść do geodety wymierzyć działki potem do notariusza, aby Pani Ciocia miała odrębność. A na mapkach proszę sprawdzić jak oznaczone są budynki. Jeżeli nie ma Pani 5 budynków w okolicy bliższej od działki z oznaczeniem innym niż g to to marne szanse na budowę.
Ja osobiście jestem strasznie rozgoryczona i zawiedziona pracą urzędników w gminie. Bardzo żałuję, że swojej sprawy nie oddałam do prawnika.
Odrolnienie jest możliwe ale bardzo drogie.
A ja swoją drogą, bardzo bym chciała spotkać się z prawnikiem, politykiem, dziennikarzem i opowiedzieć jaki jest syf w systemie.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Zac Listopad 20, 2017 o 17:56

Witam,
kupilem działkę 10 ar z warunkami zabudowy na glebie 3b.
Czy będę mógł ja wyłączyć z produkcji rolnej?

Odpowiedz

Rafał Listopad 21, 2017 o 14:04

Witam,

Bardzo proszę o pomoc w mojej sytuacji – jestem właścicielem działki ok 30ar, ziemia klasy IIIB

Chciałbym na niej wybudować dom jednorodzinny, działka nie jest objęta MPZP więc urząd gminy odmawia wydania WZ. W mojej ocenie działka spełnia warunki:
1) co najmniej połowa powierzchni każdej zwartej części gruntu zawiera się w obszarze zwartej zabudowy;
2) położone są w odległości nie większej niż 50 m od granicy najbliższej działki budowlanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
3) położone są w odległości nie większej niż 50 metrów od drogi publicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
4) ich powierzchnia nie przekracza 0,5 ha, bez względu na to, czy stanowią jedną całość, czy stanowią kilka odrębnych części.

Kto – jaki urząd sprawdza te warunki i gdzie powinien się udać aby na podstawie spełnienia powyższych warunków uzyskać WZ i pozwolenie na budowę? Bardzo proszę o odpowiedź

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: