Prawo budowlane: reklamy zasłaniające okna

Iwo Fisz        20 czerwca 2011        Komentarze (1)

W wielu mieszkalnych budynkach wielolokalowych, a zwłaszcza w tych dużych – gdzie ciężko dość do kompromisu co do zarządzania nieruchomością – problemem są reklamy, które zasłaniają dopływ światła słonecznego do lokali.

Problem ten częściowo rozwiąże – a przynajmniej takie są założenia – nowelizacja rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych(Dz.U. Nr 74, poz. 836). Obecnie, zgodnie z par. 14a rozporządzenia:

1. Budynek mieszkalny wielorodzinny powinien być użytkowany w sposób zapewniający nieograniczanie oświetlenia dziennego mieszkań.

2. Na budynku mieszkalnym wielorodzinnym mogą być instalowane urządzenia związane z użytkowaniem budynku lub mieszkania, jak: kraty, żaluzje, rolety, zabudowy balkonów i loggii.

3. Na budynku mieszkalnym wielorodzinnym mogą być instalowane urządzenia i nośniki reklamowe oraz inne urządzenia niezwiązane z użytkowaniem budynku lub mieszkania, o ile nie ograniczają oświetlenia dziennego mieszkania.

4. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku wykonywania robót budowlanych dotyczących elewacji tego budynku.

Wprowadzenie nowej regulacji wymagało również przepisu przejściowego w postaci par. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 listopada 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych(Dz.U. Nr 205, poz. 1584):

Do urządzeń i nośników reklamowych oraz innych urządzeń niezwiązanych z użytkowaniem budynku lub mieszkania, zainstalowanych na budynku mieszkalnym wielorodzinnym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe, nie dłużej jednak niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Rozporządzenie weszło w życie 19 grudnia 2009 r., zatem okres przejściowy 18 miesięcy już upłynął. Nowelizacja ma przyczynić się do usunięcia reklam wielkopowierzchniowych z niektórych budynków.

Pytanie jednak brzmi – co zrobią zarządcy i przedsiębiorcy zainteresowani reklamowaniem się, aby spróbować ominąć te zakazy? Jestem przekonany, że będzie okazja się tym zająć w następnych wpisach.

{ 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój }

temelin Czerwiec 20, 2011 o 17:00

Nie ma zakazu umieszczania tych reklam na rusztowaniach w trakcie remontu. Tak jakaś mądra głowa w TV mówiła 😀 Wynika to z tego, że i tak rusztowania zabezpiecza się gęstą siatką (żeby nie spadło nic na ludzi na dole), a jej wygląd jest kwestią dowolną 🙂 Idę o zakład, że skubani pod pozorem remontu rozstawią rusztowanie i będą walić tam reklamy, pewnie parę miesięcy taki „pozorny remont” będą mogli prowadzić, zanim ktoś się zacznie o to awanturować. Poza tym nie wiem jak mocno można posunąć się drukując coś na sitodruku, który przepuszcza w sumie sporo światła.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: