Ustawa krajobrazowa
10 czerwca 2015 r. w Dzienniku Ustaw ogłoszona została ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. Potocznie, regulację tę określa się jako ustawę krajobrazową (mimo, że nie jest to 1 spójna ustawa, lecz wprowadzane rozwiązania ujęto w kilku różnych ustawach.
Ustawa wprowadza bardzo istotne zmiany w kilku kluczowych ustawach – m.in. w ustawie o drogach publicznych, w ustawie o ochronie przyrody i w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Tym regulacjom będę poświęcał dalsze wpisy, ale już teraz zasygnalizuję kilka ważnych zmian:
- wprowadzenie umowy dotyczącej umieszczenia tablic reklamowych i urządzeń reklamowym w pasie drogowym granicach miast na prawach powiatu
- zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane mogą być określane w uchwałach rad gmin, które będą miały moc aktów prawa miejscowego,
- możliwość pobierania opłaty reklamowej od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych,
- sporządzanie audytów krajobrazowych dla obszaru województwa.
Co istotne, ustawa przewiduje też termin 6 miesięcy na dostosowanie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych do nowych wymagań. Ustawa wchodzi w życie 11 września 2015 r.
Interesujący wpis. Wydaje si e, że ta ustawa jest bardzo korzystna.
Łatwe do przeprowadzenia są tylko zmiany na gorsze. (Prawo Phillipa)
Zobaczymy jak to wyjdzie w praniu. Żeby nie wyszło jak z ulepszeniem Prawa budowlanego. Chcieli dobrze a wyjdzie jak zwykle.
Ja obawiam się nieco tych zmian (choć praktyka pokaże jak organy będą korzystać ze swoich kompetencji) – zwłaszcza w zakresie reklam.
Co konkretnie budzi Pana obawy?
Władztwo „reklamowe” gminy może być bardzo dotkliwe dla reklamujących się, biorąc pod uwagę poprzednie, szczupłe regulacje w tym zakresie.