Przeniesienie decyzji lokalizacyjnej
Pisałem już kilka razy, że przeniesienie warunków zabudowy jest szybkim i wygodnym sposobem na skorzystanie z warunków zabudowy, które wydano na rzecz innej osoby.Przeniesienie decyzji pozwala na uniknięcie ponownego ustalania warunków zabudowy, a każdy inwestor musi liczy się z tym, ile trwa wydanie warunków zabudowy.
Dla inwestycji celu publicznego wydaje się nie decyzję o warunkach zabudowy, ale decyzję ustalającą lokalizację inwestycji celu publicznego. Czy taką decyzję można przenieść?
Odpowiedź brzmi nie. Jest to nieco zaskakujące, skoro w postępowaniu o wydanie decyzji lokalizacyjnej przewidziane są rozmaite ułatwienia w stosunku do ogólnych zasad postępowania.
Ustawa nie zawiera przepisu, który pozwalałby na przeniesienie decyzji lokalizacyjnej. Nie można również stosować analogicznie przepisu pozwalającego na przeniesienie decyzji o warunkach zabudowy, bo systematyka ustawy jest taka, że to przepisy o decyzji lokalizacyjnej stosuje się do warunków zabudowy, a nie odwrotnie.
Hmm. Można się zastanowić nad quasi przeniesieniem decyzji, poprzez jej zmianię. Tzn.”stary właściciel A” i „nowy właściciel B” składają wspólny, zgodny wniosek w sprawie zmiany decyzji o ULICP w zakresie inwestora z „A” na „B”. Organ wszyna post,epowanie, zawiadamia strony postępowania, publikuje obwieszczenia i po upływie ustatwowych terminów zawiadamia o zebraniu materiału dowodowego i wydaje decyzję o zmianie decyzji w zakresie inwestora z „A” na „B”.
Oczywiście, można w ten sposób podejść do problemu (oczywiście przy założeniu, że generalnie zmiana strony, na rzecz której wydano decyzję, jest dopuszczalna w trybie art. 155 k.p.a.) – ale nadal oznacza to, że trzeba prowadzić postępowanie wobec wszystkich stron, a nie tylko tych między którymi ma dojść do przeniesienia decyzji. Nie będzie zatem tak dogodnego trybu jak przy warunkach zabudowy czy pozwoleniu na budowę.
Obawiam się, że obejście niedopuszczalności przeniesienia decyzji celu publicznego poprzez zmianę jej podmiotu w trybie art. 155 kpa, należy również uznać za niedopuszczalne.
por: http://www.samorzad.lex.pl/czytaj/-/artykul/zmiana-podmiotu-decyzji-lokalizacji-celu-publicznego
Jestem jednak zdania, że przeniesienie decyzji celu publicznego powinno być dozwolone, a brak takiego zapisu w ustawie to jedynie błąd ustawodawcy. No ale takie jest prawo, więc trzeba je w stosować w takim kształcie, w jakim obowiązuje.
Dlatego napisałem, że oczywiście art. 155 k.p.a. może stanowić rozwiązanie przy założeniu, że generalnie zmiana strony, na rzecz której wydano decyzję, jest dopuszczalna w tym trybie. Mam wrażenie, że ostatnie orzecznictwo NSA raczej skłania się za dopuszczalnością zmiany decyzji w ten sposób, choć można mieć wątpliwości co do prawidłowości takiej wykładni.
Zgadzam się natomiast w całości, że ustawa powinna przewidywać możliwość przeniesienia tej decyzji – korzystanie z trybu z art. 155 k.p.a. jest nieporównywalnie dłuższe i bardziej kłopotliwe dla inwestora.
Ale i tak potrwa to szybciej niż całe kompletne postepowanie ze sporządzeniem projektu decyzji, uzgodnienieniami itp.
Pozdrawiam
Interesuje mnie Pana zdanie na temat dopuszczalności przeniesienia pozwolenia na budowę dla inwestycji celu publicznego dla których uzyskania wymagane jest spełnienie zarówno kryterium przedmiotowego jak i podmiotowego czyli : państwowych szkół wyższych, szkół publicznych, a także publicznych: obiektów ochrony zdrowia, przedszkoli, domów opieki społecznej, placówek opiekuńczo-wychowawczych i obiektów sportowych na rzecz podmiotów, które nie posiadają statusu instytucji publicznych ? 🙂
Przyznam, że nie spotkałem się w praktyce z takim problemem – czy to problem w jakieś aktualnie prowadzonym postępowaniu administracyjnym?
W zasadzie to rozważania teoretyczne częściowo zainspirowane poradą poniżej ale wydaje się, że z formalnoprawnego punktu widzenia nie powinno być przeszkód – tylko czy podmiot publiczny uprawniony do uzyskania takiej decyzji zdecydował by się ją przenieść …
http://www.rp.pl/artykul/863298-Pozwolenie-na-budowe-mozna-sprzedac-wraz-z-gruntem.html#ap-3
A czy przenoszenie decyzji lokalizacyjnej jest w ogóle potrzebne? Czy nie jest ona wydawana na zamierzenie publiczne jak sama nazwa wskazuje i nie ma znaczenia kto ją wykorzysta do pozwolenia na budowę?
Pozdrawiam Szymek
Tak – z decyzji może skorzystać ten, komu ją wydano, a nie dowolna osoba.
Ciekawa jestem Pana interpretacji. Mam sytuację, gdzie pozwolenie na budowę zostało przeniesione na nowego inwestora. Część robót nowy inwestor chce wykonywać zgodnie z istniejącym pozwoleniem na budowę, częściowo będzie składał wniosek o zmianę pozwolenia na budowę we wskazanym zakresie.
Załącznikiem do pierwotnego pozwolenia była decyzja lokalizacyjna wydana na poprzedniego inwestora.
Jak teraz to zinterpretować? Nowy inwestor powinien ubiegać się o wydanie nowej decyzji lokalizacyjnej tylko dla zmienianego zakresu czy dla całego zamierzenia budowlanego? Czy może realizować roboty według istniejącego pozwolenia na budowę w częściowym zakresie, czy decyzja lokalizacyjna nie wygaśnie?
Będe wdzięczna za opinię.
Pozdrawiam