Przeniesienie decyzji lokalizacyjnej

Pisałem już kilka razy, że przeniesienie warunków zabudowy jest szybkim i wygodnym sposobem na skorzystanie z warunków zabudowy, które wydano na rzecz innej osoby.Przeniesienie decyzji pozwala na uniknięcie ponownego ustalania warunków zabudowy, a każdy inwestor musi liczy się z tym, ile trwa wydanie warunków zabudowy.

Dla inwestycji celu publicznego wydaje się nie decyzję o warunkach zabudowy, ale decyzję ustalającą lokalizację inwestycji celu publicznego. Czy taką decyzję można przenieść?

Odpowiedź brzmi nie. Jest to nieco zaskakujące, skoro w postępowaniu o wydanie decyzji lokalizacyjnej przewidziane są rozmaite ułatwienia w stosunku do ogólnych zasad postępowania. 

Ustawa nie zawiera przepisu, który pozwalałby na przeniesienie decyzji lokalizacyjnej. Nie można również stosować analogicznie przepisu pozwalającego na przeniesienie decyzji o warunkach zabudowy, bo systematyka ustawy jest taka, że to przepisy o decyzji lokalizacyjnej stosuje się do warunków zabudowy, a nie odwrotnie.

Iwo Fisz

Iwo Fisz

Specjalizuję się w prawie administracyjnym. Doradzam w zakresie gospodarki nieruchomościami, zagospodarowania przestrzennego oraz ochrony przyrody i środowiska.

Podobne artykuły
Memento mori
Jak zablokować budowę

  1. Grzegorz Dziwota pisze:

    Hmm. Można się zastanowić nad quasi przeniesieniem decyzji, poprzez jej zmianię. Tzn.”stary właściciel A” i „nowy właściciel B” składają wspólny, zgodny wniosek w sprawie zmiany decyzji o ULICP w zakresie inwestora z „A” na „B”. Organ wszyna post,epowanie, zawiadamia strony postępowania, publikuje obwieszczenia i po upływie ustatwowych terminów zawiadamia o zebraniu materiału dowodowego i wydaje decyzję o zmianie decyzji w zakresie inwestora z „A” na „B”.

    • Oczywiście, można w ten sposób podejść do problemu (oczywiście przy założeniu, że generalnie zmiana strony, na rzecz której wydano decyzję, jest dopuszczalna w trybie art. 155 k.p.a.) – ale nadal oznacza to, że trzeba prowadzić postępowanie wobec wszystkich stron, a nie tylko tych między którymi ma dojść do przeniesienia decyzji. Nie będzie zatem tak dogodnego trybu jak przy warunkach zabudowy czy pozwoleniu na budowę.

      • skam pisze:

        Obawiam się, że obejście niedopuszczalności przeniesienia decyzji celu publicznego poprzez zmianę jej podmiotu w trybie art. 155 kpa, należy również uznać za niedopuszczalne.
        por: http://www.samorzad.lex.pl/czytaj/-/artykul/zmiana-podmiotu-decyzji-lokalizacji-celu-publicznego

        Jestem jednak zdania, że przeniesienie decyzji celu publicznego powinno być dozwolone, a brak takiego zapisu w ustawie to jedynie błąd ustawodawcy. No ale takie jest prawo, więc trzeba je w stosować w takim kształcie, w jakim obowiązuje.

        • Iwo Fisz pisze:

          Dlatego napisałem, że oczywiście art. 155 k.p.a. może stanowić rozwiązanie przy założeniu, że generalnie zmiana strony, na rzecz której wydano decyzję, jest dopuszczalna w tym trybie. Mam wrażenie, że ostatnie orzecznictwo NSA raczej skłania się za dopuszczalnością zmiany decyzji w ten sposób, choć można mieć wątpliwości co do prawidłowości takiej wykładni.

          Zgadzam się natomiast w całości, że ustawa powinna przewidywać możliwość przeniesienia tej decyzji – korzystanie z trybu z art. 155 k.p.a. jest nieporównywalnie dłuższe i bardziej kłopotliwe dla inwestora.

  2. Grzegorz Dziwota pisze:

    Ale i tak potrwa to szybciej niż całe kompletne postepowanie ze sporządzeniem projektu decyzji, uzgodnienieniami itp.
    Pozdrawiam

  3. Krzysztof pisze:

    Interesuje mnie Pana zdanie na temat dopuszczalności przeniesienia pozwolenia na budowę dla inwestycji celu publicznego dla których uzyskania wymagane jest spełnienie zarówno kryterium przedmiotowego jak i podmiotowego czyli : państwowych szkół wyższych, szkół publicznych, a także publicznych: obiektów ochrony zdrowia, przedszkoli, domów opieki społecznej, placówek opiekuńczo-wychowawczych i obiektów sportowych na rzecz podmiotów, które nie posiadają statusu instytucji publicznych ? 🙂

  4. Szymon pisze:

    A czy przenoszenie decyzji lokalizacyjnej jest w ogóle potrzebne? Czy nie jest ona wydawana na zamierzenie publiczne jak sama nazwa wskazuje i nie ma znaczenia kto ją wykorzysta do pozwolenia na budowę?

    Pozdrawiam Szymek

  5. WK pisze:

    Ciekawa jestem Pana interpretacji. Mam sytuację, gdzie pozwolenie na budowę zostało przeniesione na nowego inwestora. Część robót nowy inwestor chce wykonywać zgodnie z istniejącym pozwoleniem na budowę, częściowo będzie składał wniosek o zmianę pozwolenia na budowę we wskazanym zakresie.
    Załącznikiem do pierwotnego pozwolenia była decyzja lokalizacyjna wydana na poprzedniego inwestora.
    Jak teraz to zinterpretować? Nowy inwestor powinien ubiegać się o wydanie nowej decyzji lokalizacyjnej tylko dla zmienianego zakresu czy dla całego zamierzenia budowlanego? Czy może realizować roboty według istniejącego pozwolenia na budowę w częściowym zakresie, czy decyzja lokalizacyjna nie wygaśnie?
    Będe wdzięczna za opinię.
    Pozdrawiam

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *